sobota 5. března 2005

Úvodník tři roky po té

Jsou tomu tři roky, kdy jsem psal úvodník (27.02.2002) pro naše stránky. Pokusil jsem se, bez valného úspěchu, udělat portál pro servismany, kde by se mohly řešit jejich problémy, kam by se mohli případně obrátit pro radu. Těch několik ohlasů, které došly bylo od kutilů, kterým jsem pomohl, protože i to byl původní účel, ale v podstatě nikdo z profesionálů se nechytil.

Pokud sleduji dění na českém netu nepodařilo se to ani jiným kolegům a to co jsem občas přečetl, bylo spíše z říše pohádek a mýtů, než solidní informace. Pravdou je, že ve velkém světě jsou portály s profesní diskuzí, ale klima v těchto zemích je pořád ještě hodně odlišné od našeho. I tak jsou přispěvatelé spíše kutilové než profíci. Pokud vládnete angličtinou, zkuste navštívit třeba: http://www.audioasylum.com/index.html nebo http://www.repairworld.com/ Naproti tomu šikovná diskusní stránka : http://www.network54.com/Forum/3623?it=80 byla zrušena. Čeští servismani nejsou moc sdílní, ale co! Servis se za pár porevolučních let profiloval úplně jiným směrem, než jsem to odhadoval já. Máme konzum se vším všudy. Ještě v roce 1995 jsme občas dostali na stůl elektroniku z Německa s banální závadou, kterou kdosi na radu servisu vyhodil. Kroutili jsme nevěřícně hlavou. A dnes je to tu! Zrovna nedávno jsem opravil kamarádovi TV přijímač s banální závadou, asi 15 minut práce a cca 150,-Kč nákladů na součástky, kterou jakýsi servis vyhodnotil a nutno říci, že nejspíš oprávněně, jako nerentabilní opravu. Pokud to totiž berete ze stránky servisu, není možné uvažovat takto zjednodušeně, protože na tři snadné opravy připadne jedna, která vás pěkně podusí a i tohle musí být ceníkem zohledněno. Aby si servis vůbec vydělal a měl na provozní výdaje, obměnu měřící techniky a mzdy zaměstnanců musí se pořádně otáčet. Doba a cenová politika se úplně změnila. Servis a je pořád řeč o servisu spotřební elektroniky, se dostal do jiné dimenze, než kde byl před deseti lety. Žijí velké značkové servisy, které řeší hlavně záruční problémy a ostatní opravy se velmi často řeší výměnou celků. Vedle nich žijí výměnkáři - šikulové, kteří z hory šrotu občas složí funkční výrobek. S postupující miniaturizací je stále dražší vyměnit třeba integrovaný obvod, proto se mění celá deska. I spolehlivost součástek se hodně zlepšila. Se zavedením technologie SMD poklesl i počet závad na vrub defektního letování. Tím poklesla pravděpodobnost potřeby servisního zásahu. Výrobky v pořizovacích cenách do několika tisíc, asi vůbec nemá cenu nést po vypršení dvouleté záruky do servisu. Jednak jsou po dvou letech zastaralé, podruhé nemáte jistotu, že po nemalé investici do opravy budou dále sloužit jako dříve a teď nemám na mysli nekvalitní opravu, ale prosté stárnutí výrobku se všemi jeho průvodními jevy.

Těžiště servisní práce je po deseti letech úplně jinde a kde bude za dalších deset let? To je spíš námět pro spisovatele sci-fi.

Žádné komentáře: